Verkkosivujen suunnittelu

Verkkosivujen suunnittelu on olennainen osa modernia verkkopresenssiä. Hyvin suunnitellut verkkosivut ovat keskeinen tekijä yrityksen tai organisaation menestyksessä digitaalisessa maailmassa. Ne eivät ainoastaan tarjoa tietoa ja palveluita käyttäjille, vaan myös heijastavat brändiä, luovat ensivaikutelman ja vaikuttavat käyttäjien kokemukseen.

Verkkosivujen suunnittelu sisältää monia osatekijöitä, jotka yhdessä muodostavat saumattoman ja houkuttelevan käyttäjäkokemuksen. Ensimmäinen askel on ymmärtää kohdeyleisö ja heidän tarpeensa. Verkkosivut tulisi suunnitella siten, että ne vastaavat käyttäjien odotuksiin ja tarjoavat heille haluamansa tiedon helposti ja selkeästi.

Visuaalinen suunnittelu on myös tärkeä osa verkkosivujen kokonaisuutta. Sivuston ulkoasu, värit, fontit ja kuvat vaikuttavat suuresti käyttäjän ensivaikutelmaan. Ne tulisi valita huolellisesti ja linjassa brändin visuaalisen identiteetin kanssa. Käyttäjäystävällinen ja houkutteleva ulkoasu houkuttelee kävijöitä pysymään sivustolla ja tutustumaan tarjontaan.

Sisällön suunnittelu on myös avainasemassa. Verkkosivujen tulisi tarjota olennaista tietoa käyttäjille, selkeästi jäsenneltynä ja helposti luettavana. Sisällön tulee olla informatiivista, mutta samalla houkuttelevaa ja sitouttavaa. Hyvä sisältö auttaa käyttäjää ratkaisemaan ongelmiaan, vastaamaan kysymyksiinsä tai tarjoamaan heille haluamansa palvelut.

Käyttäjäkokemus on suunnittelun keskiössä. Verkkosivujen tulisi olla helppokäyttöisiä ja selkeitä navigoida. Sivustorakenne ja navigointivalikot tulisi suunnitella siten, että käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedon nopeasti ja vaivattomasti. Responsiivinen suunnittelu on myös tärkeää, jotta sivusto toimii saumattomasti erilaisilla laitteilla ja näyttöko'oilla.

Lisäksi verkkosivujen suunnittelussa tulee ottaa huomioon hakukoneoptimointi (SEO). Hyvin suunnitellut verkkosivut noudattavat SEO-parhaita käytäntöjä, jotta ne saavat parempia sijoituksia hakukoneissa ja ovat helposti löydettävissä potentiaalisten käyttäjien toimesta.

Verkkosivujen suunnittelu on jatkuvaa kehitystyötä. On tärkeää seurata käyttäjien käyttäytymistä ja reagoida heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa. Analytiikan ja käyttäjäpalautteen avulla voidaan tehdä parannuksia ja optimoida sivustoa jatkuvasti.

Kokonaisuudessaan verkkosivujen suunnittelu vaatii monipuolista osaamista ja huolellista harkintaa. Hyvin suunnitellut ja toteutetut verkkosivut voivat olla merkittävä kilpailuetu, joka houkuttelee kävijöitä, lisää konversioita ja tukee liiketoimintatavoitteita.

Usein kysytyt kysymykset

  • Ilmesuunnitteluun sisältyy:

    • alkukartoitus
    • sisältösuunnittelu
    • ulkoasusuunnittelu

  • 1. Kartoitus
    Ensimmäisessä vaiheessa kartoitetaan ilmeen nykytilanne, keskustellaan asiakkaan toiveista ja asetetaan tavoitteet ilmeuudistukselle. Lisäksi tässä vaiheessa analysoidaan kilpailijat ja kohderyhmät.

    2. Suuntaus
    Toisessa vaiheessa haastetaan nykytilanne ja tutkitaan vaihtoehtoiset tavat löytää omaleimainen tyyli ja ilme.

    3. Suunnittelutyö
    Tässä vaiheessa ideoidaan, löydetään ilmeen olennaisuus ja visualisoidaan ideat.

    4. Tekninen toteutus ja julkaisu
    Sivut rakennetaan tekniseen ympäristöön, testataan ja julkaistaan.

Kysy verkkosivujen suunnittelun hinta-arvio ilman sitoutumista.

Täytä oheiset kentät ja saat hinta-arvion sähköpostiisi.

Esimerkkejä suunnittelemistamme verkkosivuista

Katso uusimmat työnäytteet

Hammer Suomi – Rautakauppaketju sai yritysilmeen ja verkkosivut

Olas – Yritysilmeen uudistaminen pientalokoteja rakentavalle yhtiölle.

Momentum Helsinki – Yritysilmeen uudistaminen yritysrahoituksiin keskittyneelle konsulttitoimistolle.

Develo – Yritysilmeen suunnittelu kiinteistökehitys- ja sijoitusyhtiölle.

SSA – Yritysilmeen ja verkkosivujen uudistus rakennusliikkeelle.

Onko sinulla tarve yritusilmeen suunnittelulle? Ota yhteyttä Ossiin.

Ossi Gustafsson
Graafinen suunnittelija
ossi@hiekkagraphics.fi
0400 714 842